Sukces Szczecin International School

Szczecin International School to szkoła podstawowa i liceum dla dzieci i młodzieży wielu narodowości. Z okazji 20-lecia jej istnienia porozmawialiśmy z panią Diane Howlett, koordynatorką międzynarodowej matury, do której SIS przygotowuje uczniów jako jedna z dwóch szkół w Szczecinie i jedna z zaledwie pięciu placówek w Polsce, które posiadają uprawnienia International Baccalaureate na 3 poziomach nauczania.

Autor

Karina Tessar

Jest Pani z pochodzenia Kanadyjką. Jak to się stało, że znalazła się Pani w SIS?

To dość zawiła historia. Po ukończeniu University of Calgary w Kanadzie dostałam propozycję pracy za granicą. Przez cztery lata mieszkałam w Zlinie w Czechach, a później postanowiłam wyjechać do Londynu. Chociaż uwielbiałam Londyn, nie było to miasto, w którym chciałam mieszkać, więc starałam się o pracę w wielu krajach Europy Środkowej i Wschodniej. Miałam szczęście, że zostałam zatrudniona przez firmę językową w Szczecinie. Gdy po kilku latach usłyszałam, że otwiera się tu międzynarodowa szkoła, nie mogłam przegapić takiej okazji.

W SIS funkcjonują trzy poziomy nauczania: PYP, MYP i DP. Czy jest to łatwa droga dla uczniów?

Programy IB są rygorystyczne i wymagają dużego wysiłku, determinacji i podejmowania ryzyka. Od wielu uczniów wymaga to większych niż przeciętne nakładów pracy. Jednak zdecydowanie jest to działanie warte wysiłku. Programy są wyjątkowe i oferują doskonałe kontinuum szeroko pojętej edukacji. Jest to zatem nie tylko nauka sensu stricte, ale możliwość zaangażowania się w lokalną społeczność, wypróbowania czegoś nowego i dowiedzenia się więcej o sobie poprzez wewnętrzną refleksję. Dla niektórych trudnością na początku jest już sama nauka w języku angielskim, ale dzięki wytrwałości odnoszą sukcesy. Wyzwaniem jest też zarządzanie czasem – im starsi uczniowie, tym bardziej są odpowiedzialni za własną naukę.

W szkole uczniowie mają możliwość wzięcia udziału w Model United Nations (ONZ). Na czym to polega?

Klub MUN jest okazją do podjęcia roli delegatów wyznaczonych krajów i napisania rezolucji do przydzielonego im komitetu. SIS uczestniczy w berlińskim MUN (BERMUN) od 2009 roku, osobiście lub wirtualnie, i reprezentowała tak różnorodne kraje, jak: Australia, Holandia, Czad, Mali, Włochy, Ukraina, Kenia, Malta, Gwinea Równikowa, Norwegia, Jordania – aby wymienić tylko kilka! Natomiast BERMUN oferuje uczniom możliwość złożenia wniosku do Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości (MTS), gdzie są sędziami i debatują nad sprawami, które miały miejsce przed rzeczywistym MTS. W zeszłym roku rozmawiali o sprawie USA przeciwko Nikaragui z 1980 roku. Uczniowie mogą również zwrócić się do Zgromadzenia Młodzieży, aby omówić i opracować plan działania na takie tematy, jak aktywizm oddolny i wprowadzić go w życie. Jest to okazja dla uczniów do zaplanowania wydarzenia w perspektywie długoterminowej. W 2021 roku uczestniczyliśmy również wirtualnie w ZYGMUN, reprezentując Hiszpanię, a w tym roku będziemy reprezentować Ukrainę, Indonezję i Czarnogórę. MUN pozwala uczniom nauczyć się myśleć krytycznie, poprawić swoje umiejętności komunikacyjne i pisemne, spotkać się z rówieśnikami z całego świata i wchodzić w interakcje formalne. I dobrze się bawić!

Jakie są największe sukcesy SIS w ciągu tych 20 lat funkcjonowania?

Nasi absolwenci odnieśli sukcesy akademickie i społeczne, ucieleśniając cechy profilu ucznia IB, tworząc globalnie myślących obywateli – co trwa poza murami naszej szkoły. Ponadto wyniki uczniów z egzaminów IBDP były zawsze powyżej średniej światowej: 40+/45 punktów, dzięki czemu nasi absolwenci trafiają na renomowane uczelnie i z powodzeniem sobie na nich radzą. Kiedy zaczynaliśmy w 2002 roku, mieliśmy mniej niż 100 podopiecznych, teraz do szkoły uczęszcza ponad 240 uczniów i zapewniamy jeszcze szerszą ofertę edukacyjną. Szkołę tworzy społeczność wielonarodowa, dlatego i uczniowie, i nauczyciele zdają sobie sprawę z różnic kulturowych i uczą się od siebie na co dzień. Tworzy to otwartość umysłu i międzynarodową perspektywę, która w przyszłości będzie służyć i uczniom i nauczycielom. Zapraszamy kandydatów do liceum, w tym także do klasy trzeciej, czyli pierwszego roku programu matury międzynarodowej IB. Naprawdę warto!

Dziękuję za rozmowę.