Spod znaku lwa

Autor

Izabela Marecka

galeria

Wszystko zaczęło się w 1810 roku. Rodzinne przedsiębiorstwo rodziny Peugeot produkowało wówczas różne rzeczy – narzędzia, przybory domowe, krynoliny, maszyny do szycia, młynki do kawy. W 1858 roku firma przyjmuje za swój znak lwa. Symbolizuje on trzy cechy ostrzy produkowanych wówczas przez Peugeota: odporność zębów, elastyczność ostrza i szybkość cięcia. Pod koniec XIX wieku u sterów firmy stoi wnuk założyciela Armand i wraz z kuzynem Eugenem rozpoczyna w 1885 roku produkcję rowerów. Jednak marzeniem Armanda była produkcja automobili. Pierwsza próba budowania takiego pojazdu nastąpiła w 1889 roku, gdy powstał trzykołowy „samochód” z parowym silnikiem. Dwa lata później pojawia się pierwszy prawdziwy samochód ze spalinowym silnikiem Daimlera. Był to strzał w dziesiątkę, a automobile cieszyły się ogromnym powodzeniem. W 1895 roku, Peugeot Type 7 odnosi zwycięstwo w pierwszym na świecie wyścigu samochodowym Paryż – Bordeaux – Paryż. Tak oto rozpoczyna się wspaniała historia sukcesu lwiej marki trwająca do dzisiaj. 

Prezentowany Peugeot 190 S to następca bardzo popularnego modelu 5 CV Torpedo. Ten unikatowy egzemplarz jest własnością Andrzeja Drewnikowskiego, kolekcjonera zabytkowych aut. Samochód wyposażony jest w czterocylindrowy silnik o pojemności 695 cm3 mocy 14 koni mechanicznych, co w połączeniu z niską wagą 650 kg pozwala go rozpędzić się do 60 km/h. Napęd przenoszony jest na oś tylną bez mechanizmu różnicowego za pomocą trzybiegowej skrzyni przekładniowej. Ma także hamulce szczękowe na wszystkich czterech kołach. Auto zostało kupione w 2011 roku na aukcji w Niemczech. 

– Było w opłakanym stanie, brakowało mu wielu części, inne były bardzo zniszczone – opowiada Andrzej Drewnikowski. – Auto zostało rozebrane od podstaw i drobiazgowo odrestaurowane. Bardzo zależało mi, żeby wiernie odzwierciedlało oryginał, dlatego reflektory, znaczki czy błotniki były ściągnięte z giełdy części zabytkowych w Paryżu. Zachowałem też oryginalną kolorystykę. Teraz jest prawdziwą perełką w mojej kolekcji i ozdobą salonu Peugeota.

 

Marka: Peugeot 190 S Rok produkcji:1930 rok Moc: 14 KM  Pojemność: 695 cmMasa: 650 kg

Prestiż magazyn szczeciński
2( 60)
Maj'13